Are you series? Televisieseries van het kleine naar het grote scherm

ARE YOU SERIES? TELEVISIESERIES VAN HET KLEINE NAAR HET GROTE SCHERM
Op 10, 11 en 12 mei organiseren BOZAR CINEMA en PointCulture (de Mediatheek) in het Paleis voor Schone Kunsten “Are you series”, het eerste Brusselse festival dat volledig zal draaien rond televisieseries uit België, Europa en de hele wereld. Drie dagen lang kunnen liefhebbers in aanwezigheid van een aantal regisseurs en acteurs diverse tv-series ontdekken. Naast de projecties zijn er ook lezingen en ontmoetingen die het fenomeen vanuit een economische, culturele, literaire en sociologische invalshoek belichten.

Zie programma hieronder

Vrijdag 10.05 > Zondag 12.05.2013
Paleis voor Schone Kunsten

image002

 

 

 

BOZAR CINEMA en PointCulture stellen in het Paleis voor Schone Kunsten het eerste Belgische festival gewijd aan televisieseries voor. Nu series meer dan ooit een maatschappelijk fenomeen geworden zijn, mag een dergelijk initiatief niet langer ontbreken. Gefascineerd zitten we aan het scherm gekluisterd en voelen we ons aangesproken. Series maken deel uit van ons dagelijks leven en we voelen ons bij de personages betrokken. Maar hoe komen ze tot stand? Waarom zijn ze zo prominent in ons leven aanwezig? In welk productieproces krijgen ze vorm? Een reeks vragen waarop scenarioschrijvers, producers, acteurs en academici tijdens “Are You Series?” een antwoord willen bieden. Lezingen, masterclasses en videovertoningen met toelichting helpen ons bij het begrijpen van het wereldwijde belang van deze economische en sociaal-culturele werkelijkheid, die vandaag de dag onvermijdelijk blijkt te zijn.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Datum en plaats
Vrijdag  10.05 > Zondag 12.05.2013

Paleis voor Schone Kunsten
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

U vindt de meest recente info op onze website http://www.bozar.be

Prijs: gratis (Inschrijven voor de lezingen is verplicht en kan via [email protected])
Taal: Frans, Nederlands en Engels
Coproducenten: 
BOZAR en PointCulture
Partners: ARTE, Federatie Wallonië-Brussel (CCA)

BOZAR info & tickets
+32 (0)2 507 82 00- [email protected] – http://www.bozar.be

 

PROGRAMMA

VRIJDAG  10.05.2013
• 13u-14u- inleiding “Are you Series?”
door Marjolaine Boutet (Université de Picardie-Jules Verne) en Philippe Delvosalle (PointCulture)
Taal : Frans

Hoe komt het dat de perceptie van televisieseries op tien of vijftien jaar tijd zo veranderde? Waar ze ooit de schandelijke verslaving van overjaarse pubers en huisvrouwen waren, kregen ze een nieuwe status en legitimiteit. Welke rol heeft technologie (en vooral het internet) in die evolutie gespeeld? Hoe zijn series zo geëvolueerd, terwijl ze tegelijkertijd de smaken en verwachtingen van het publiek deden veranderen? Welke verhouding bestaat er voortaan met de bioscoop? Is dat nog steeds een belangrijke referentie of heeft de nieuwe televisie de film niet meer nodig?

Marjolaine Boutet
Marjolaine Boutet is lector in hedendaagse geschiedenis aan de Université de Picardie-Jules Verne. Zij specialiseert zich in televisieseries en schreef onder meer Les Séries Télé pour les Nuls (First, 2009) en Sériescopie: guide thématique des séries télévisées (Ellipses, 2011). Onlangs publiceerde ze Cold Case: la mélodie du passé (PUF, 2013).

Philippe Delvosalle
Philippe Delvosalle was van 1995 tot 2001 programmamaker van het Filmmuseum (voortaan Cinematek), en werkt sinds 2002 bij La Médiathèque (voortaan PointCulture) waar hij schrijft over muziek en film, voornamelijk voor de tijdschriften Détours en La Sélec. Ook zijn andere activiteiten draaien rond geluid en bewegend beeld: onder andere concertprogramma’s, het programma MU op Radio Campus Bruxelles, de blogs GlobeGlauber en VinylOnFilm en de platenlabels Ubik en Okraïna. Zijn filmsmaak gaat van Mothlight van Stan Brakhage tot Bliss / Whip It van Drew Barrymore.

 

• 14u-16u –  “Hoe wordt een televisiereeks geproduceerd?”
Rondetafelgesprek met Arlette Zylberberg (RTBF), Jean Philip De Tender (één), Pierre Drouot (VAF), Scandinavische mystery guest
Moderator: Niels Ruëll
Taal: Nederlands, Frans en Engels (met samenvattend commentaar door moderator)

Een televisieserie maken is niet hetzelfde als een film maken: de inzet en de modus operandi zijn verschillend. Maar een televisieserie maken in België, Scandinavië of zelfs Israël is ook heel anders dan in Hollywood, of voor de grote Engelse of Franse zenders. Aan de hand van getuigenissen van mensen in de sector (zowel aan de kant van de televisiezenders als de producenten) onderzoeken we de wisselwerking tussen de artistieke keuzes (casting, talen, draailocaties, enz.) en de financiële kant, vooral in ons “kleine landje” (voor wat betreft televisieproducties) waar inventiviteit en originaliteit soms moeten inboeten voor minder megalomane budgetten dan elders.

Arlette Zylberberg
Arlette Zylberberg is hoofd Fictie bij de RTBF. Ze was dus nauw betrokken bij producties als Septième Ciel Belgique en Melting Pot. Arlette Zylberberg tekende als producente voor enkele prestigieuze speelfilms: Congorama (Philippe Falardeau, 2006), L’Enfant (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2004), Ultranova (Bouli Lanners, 2004), Rosetta (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 1999), en in een ander genre Kirikou En De Heks (Michel Ocelot, 1998).

Jean-Philip De Tender
Jean Philip De Tender (48 jaar) werkt sinds 1989 voor VRT. Hij begon zijn loopbaan als redacteur voor diverse programma’s en werd eindredacteur van onder andere de praatprogramma’s van Jan Van Rompaey. Sinds 2007 is hij netmanager van de grootste televisiezender in Vlaanderen.  Eén kent onder zijn leiding een gigantisch succes.

Pierre Drouot
In 1966 behoorde hij tot de eerste lichting afgestudeerden van de afdeling film van het RITS en hij ontpopte zich tot een rebelse regisseur die het artistieke met het commerciële verzoende.  Van (co-)regisseur evolueerde hij tot (co-)scenarist en vervolgens tot (co-)producent voor films.Van Sinds december 2002 is Pierre Drouot verbonden aan het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Eerst als expert en coach, vanaf 2005 als begeesterd directeur-intendant van het Fonds. Hij ontving de prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Film 2011-2012.

Jan De Clercq
Na jarenlang actief te zijn geweest in de filmindustrie (Cinéart en Cinema Novo), richtte Jan De Clercq in 1996 samen met zijn vennoot Alexander Vandeputte Lumière Cinema op in Brugge. In 2002 werd Jan producent van de film Meisje van Dorothée Van Den Berghe. Twee jaar later richtten Jan en Alexander Lumière Publishing op, dat uitgroeide tot niet alleen uitgever van films (Des hommes et des dieux, The Iron Lady, De Rouille et d’Os) maar ook van talloze succesvolle Scandinavische TV-series zoals The Killing, The Bridge, Borgen, Wallander, etc. Daarnaast is Jan betrokken bij Lunanime, de productietak van de Lumière Groep, met films als Van de kat geen kwaad, Offline, en het tv-serie project The Team. In 2003 won Jan de cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap voor zijn bijdrage aan de Vlaamse Filmcultuur.

• 16u-17u – Pauze

• 17u-18u –Dennis Potter’s Final Fantasy: A Tale of Two Networks”
Door Anneleen Masschelein (KULeuven)
Taal: Engels

Dennis Potter is de auteur van The Singing Detective (1986), een van de meest beroemde Britse televisieprogramma’s aller tijden. Omdat hij in verschillende rollen aanwezig is in de Britse media – als scriptschrijver, recensent, mediafiguur en met autobiografische elementen in zijn fictie – is Dennis Potter een van de meest erkende auteurs van televisiefictie, maar zijn werk hing natuurlijk ook af van de hulp van verschillende medewerkers. Potter, die voor het grootste deel van zijn leven erg ziek was, gaf Melvyn Bragg van Channel 4 toestemming voor een beroemd laatste interview dat in april 1994 werd uitgezonden, een paar weken voor zijn dood. In dit interview heeft hij het over een vreemde laatste wens op gepaste wijze herdacht te worden.

Anneleen Masschelein
is docente aan de Universiteit van Leuven, binnen de onderzoekseenheid Literatuur en Cultuur. Ze doceert literaire theorie en semiotiek, en is ook postdoctoraal onderzoeksassistente bij FWO Vlaanderen. Haar boek over de conceptualisering van het “unheimliche”, The Unconcept, verscheen in 2011 bij State University of NY Press. Ze heeft gepubliceerd over hedendaagse literatuur, kunst en cultuur. Momenteel werkt ze aan verschillende onderzoeksprojecten die hedendaagse narratieve fenomenen in de marges van de literatuur bestuderen, zoals handboeken voor creatief schrijven, literaire interviews en creatief schrijven door theoretici.

• 18u-20u – vertoningen “Karaoké “+ “Cold Lazarus”
Taal: Originele versie Engels

• 20u00-20u30 – Pauze

• 20u30-23u00– Vertoning “ The Slap”

Introductie door Frédéric Lavigne (Directeur van « Séries Mania », een festival georganiseerd door het Forum des images
in Parijs, rond hedendaagse internationale televisieseries en de makers ervan –  4e editie van 22 tot 28 april 2013)
Taal introductie : Frans
Taal vertoning : Engels met Franse ondertitels

“The Slap” is een Australische dramaserie. Ze werd voor het eerst uitgezonden op ABC1 van 6 oktober tot 24 november 2011. De serie is gebaseerd op The Slap, een meermaals bekroonde roman uit 2008 van de hand van de Australische auteur Christos Tsiolkas, die verkent wat er gebeurt als een man tijdens een barbecue een kind slaat dat geen familie van hem is. De serie werd gefilmd in Melbourne, Victoria, en geproduceerd door Tony Ayres, Helen Bowden en Michael McMahon van Matchbox Pictures, met Penny Chapman als uitvoerend producent. De regisseurs, Jessica Hobbs, Matthew Saville, Tony Ayres en Robert Connolly, regisseerden elk twee afleveringen. Schreven mee aan de serie: Emily Ballou, Alice Bell, Brendan Cowell, Kris Mrksa en Cate Shortland.

 

Op een barbecue in Australië slaat een man een kind dat niet van hem is. De ouders van de jongen zijn zo geschokt door het voorval dat ze de politie bellen en de man voor de rechter slepen. Vrienden en familie moeten gedwongen een kant kiezen. Een neef moet tegen de andere getuigen. Koppels raken in de discussie verstrikt. Overtuigingen worden op de proef gesteld, net als relaties. The Slap verkent wat er gebeurt als de sluier van fatsoen die ons als samenleving bindt, door één daad wordt afgeworpen. De serie roept vragen op over ouderschap, de rechten van kinderen, ras, klasse, seksualiteit en de verschillende perspectieven van mannen en vrouwen.

 

ZATERDAG 11.05.2013

• 12u30 – Introductie
Door Frédéric Lavigne (Séries Mania)
Taal: Frans

• 13u – Vertoning “On any Saturday”
Taal: Hebreeuws met Engelse ondertitels

• 14u-15u – “Hoe werken producent en schrijver samen?”
Door Anat Assouline + scenario-schrijver
Taal: Engels

Er wordt vaak gezegd dat de belangrijkste schakel in televisieseries niet de regisseur is, zoals dat bij film het geval is (er zijn er vaak meerdere, die aflevering per aflevering werken), maar de bedenker en de scenarioschrijvers, die bovendien in groepen en ploegen werken, althans in het Hollywoodmodel. Hoe wordt een serie geschreven, hoe worden de verhaallijnen en de personages ontwikkeld, en hoe worden de dialogen uitgetekend? Hoe verloopt dit volgens het dominante Amerikaanse model, en hoe worden series geschreven in markten die dichter bij ons liggen, in Vlaanderen en Frankrijk?

• 15u-16u – Vertoning “On any Saturday”
Taal: Hebreeuws met Engelse ondertitels

• 16u-16u30 – Pauze

• 16u30-17u30 – “Hoe wordt een reeks geschreven?”
Door Malin-Sarah Gozin (Clan)
Taal : Nederlands

Er wordt vaak gezegd dat de belangrijkste schakel in televisieseries niet de regisseur is, zoals dat bij film het geval is (er zijn er vaak meerdere, die aflevering per aflevering werken), maar de bedenker en de scenarioschrijvers, die bovendien in groepen en ploegen werken, althans in het Hollywoodmodel. Hoe wordt een serie geschreven, hoe worden de verhaallijnen en de personages ontwikkeld, en hoe worden de dialogen uitgetekend? Hoe verloopt dit volgens het dominante Amerikaanse model, en hoe worden series geschreven in markten die dichter bij ons liggen, in Vlaanderen en Frankrijk?

Malin-Sarah Gozin
Malin-Sarah Gozin, is co-scenarist en showrunner van de Vlaamse topreeks Clan.
De reeks werd het paradepaardje van VTM met wekelijks zowat 1 miljoen kijkers. Ze schrijft momenteel aan een nieuwe reeks.

• 17u30-18u – Pauze

• 18u-21u – Vertoningen “Clan” (ep. 1) + (ep.4)
Met introductie door Sarah-Malin Gozin (schrijver/showrunner) + Barbara Sarafian (actrice)
Met Q&A
Taal: Nederlands

SYNOPSIS
Clan vertelt het verhaal van vijf zussen en één kwelduivel, schoonbroer Jean-Claude. Een verhaal over hoe je iemand vermoordt en hoe het kan mislopen. Spannend, ijzingwekkend, soms met een macaber randje, maar immer met de nodige humor en ironie. De reeks werd het paradepaardje van VTM met wekelijks zowat 1 miljoen kijkers Malin-Sarah Gozin schreef het scenario samen met Bert Van Dael en waakte vervolgens als showrunner op de set en in de montagekamer over het concept en de creatieve continuïteit. De succesreeks werd gerealiseerd door VTM en productiepartner Caviar, met de steun van het VAF (Mediafonds) en tax shelter partners, de gemeente Brasschaat en de provincie Antwerpen. De regie was in handen van Kaat Beels en Nathalie Basteyns.

 

Barbara Sarafian
Barbara Sarafian verzamelde naam en faam met glansrollen op het kleine scherm en op het witte doek.  Haar eerste stappen in de mediawereld zette Barbara op de radio in programma’s zoals “Sonja Duplex” van Studio Brussel en “De Nieuwe Wereld” van Radio 1, beiden komische nieuwsprogramma’s. Het komische bleef bij de overstap naar televisie in de programma’s “Alles kan beter” en het recente “Tegen de Sterren op” waar ze in de huid kruipt van tal van bekende figuren.

Barbara Sarafian gaat ook de serieuze rollen niet uit de weg in onder andere “De Ronde” en “Dubbelleven”. Op het grote doek vertolkte Barbara Sarafian tevens een aantal onvergetelijke hoofdrollen. Voor haar rol als Matty in “Aanrijding in Moscou” ontving ze tal van binnen-en buitenlandse prijzen.

Voor 2012 is ze te zien in diverse nieuwe projecten zoals de televisieserie “Clan” ,”Brasserie Romantiek” en voor 2013 “In Vlaamse Velden”.

 

ZONDAG 12-05-2013

• 14u-15u –  “The Cultural Currency of a ‘Good’ Sense of Humour”
Door Sam Friedman (City University London)
Taal: Engels

Humor is belangrijk in de meeste culturen. Maar wat grappig gevonden wordt, verschilt grondig van land tot land en van sociale groep tot sociale groep. Sam Friedman onderzoekt bepalende smaakverschillen met betrekking tot Britse comedyseries en legt uit hoe een ‘goed’ gevoel voor humor in toenemende mate een manier wordt om je cultureel te onderscheiden.

Sam Friedman
Dr. Friedman interesseert zich al lang voor de studie van culturele smaken en sociale stratificatie. In zijn volgende boek Comedy and Distinction (2014, Routledge) onderzoekt hij het verband tussen klasse en smaak in het kijken naar comedy. In het boek, het allereerste over smaken betreffende Britse comedy, onderzoekt hij wat voor comedy mensen aangenaam (en onaangenaam) vinden, hoe comedy de dagelijkse communicatie vergemakkelijkt, en of bepaalde smaken betreffende comedy in de Britse maatschappij hoger worden aangeschreven dan andere – waardoor ze een nieuwe bron van eigentijds cultureel kapitaal worden.

• 15u00-15u30 – Pauze

• 15u30-17u00 – “Over vrouwen in televisieseries”
Door: Sarah Sepulchre (UCL)
Taal: Frans

Hoe benaderen series vrouwelijke personages, en hoe worden die voorgesteld aan het publiek van kijkers en vooral kijksters? Kunnen er in die personages voorbeelden voor emancipatie worden herkend, of creëren die eerder een zekere afkeur en houden ze ons voorbeelden van vervreemding voor die we koste wat het kost moeten vermijden? Kan er een wisselwerking plaatsvinden tussen de wereld van de fictie en ons eigen leven? Kan een verslaving bevrijdend werken? Kan het bekijken van tientallen uren fictie op televisie van het passieve naar het actieve overgaan?

Sarah Sepulchre
Sarah Sepulchre is houder van een leeropdracht aan de Ecole de Communication van de Université catholique de Louvain. Ze doceert er onderzoeksmethodiek, media-analyse en mediacultuur. Ze is ook betrokken bij de cursus ‘Médecine, culture et création’ aan de UCL-campus in Brussel. In haar onderzoek richt ze zich vooral op televisiefictie en de constructie van televisiepersonages. Haar doctoraatsverhandeling ging over de constructie van personages in televisieseries. Recentelijk publiceerde ze het werk Décoder les séries télévisées (verschenen bij De Boeck). Daarnaast voert ze ook onderzoek naar de verhouding tussen werkelijkheid en fictie in series, genrestudies toegepast op series en scenariopraktijken. Ze werkt mee aan de activiteiten van het Observatoire du récit médiatique en het netwerk S.E.R.I.E.S. (Scholars Exchanging and Researching on International Entertainment Series). Ze is lid van Sophia (http://www.sophia.be) en ondervoorzitter van PLMC (International Research Association in Popular Literature and Media Culture, http://www.flsh.unilim.fr/lpcm).

• 17u-17u30 – Pauze

• 17u30-19u – Vertoning “Series Addicts” (documentaire van Oliver Joyard / Frankrijk / 2011 doc. /67’)
Introductie door Olivier Joyard (nog tbc)
Taal: Frans – regisseur : Olivier Joyard / producer : Ex Nihilo / Franse zender : CANAL+

Series Addicts verkent een belangrijk cultureel fenomeen: liefde voor series. Hoe zijn we vrijwillige gevangenen geworden? Wat vinden zij die de series maken van die verslaving? Van Parijs tot Los Angeles geven fans en producenten hun mening.

Met Matthew Weiner (Mad Men), Damon Lindelof (Lost), Terence Winter (Boardwalk Empire), Doug Ellin (Entourage), Kiefer Sutherland (24), Michael Lombardo (HBO), Tim Kring (Heroes), Brett Easton Ellis (schrijver), Philippe Djian (schrijver), Vince Gilligan (Breaking Bad).

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Datum en plaats
Vrijdag  10.05 > Zondag 12.05.2013

Paleis voor Schone Kunsten

Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

U vindt de meest recente info op onze website http://www.bozar.be

Prijs: gratis (Inschrijven voor de lezingen is verplicht en kan via [email protected])
Taal: Frans, Nederlands en Engels
Coproducenten:
BOZAR en PointCulture
Partners: ARTE, Federatie Wallonië-Brussel (CCA)

BOZAR info & tickets
+32 (0)2 507 82 00- [email protected]http://www.bozar.be