Hans Herbots bekroond op Internationaal Televisiefestival in Sichuan

Hans Herbots is uitgeroepen tot Beste Regisseur van een TV Serie op de 12e editie van het Internationaal Televisiefestival in het Chinese Sichuan (16-18 november). Dit voor de 10-delige dramareeks Het goddelijke monster. Herbots was zelf aanwezig om zijn Gouden Panda Award in ontvangst te nemen.

Hans Herbots behoorde tot de vijf genomineerden in de categorie Beste Regisseur van een TV Serie en haalde het onder meer van Brian Percival, de regisseur van de Britse dramaserie Downton Abbey. Beide reeksen waren ook genomineerd in de categorie voor Beste TV Serie, waar Het goddelijke monster uiteindelijk de Chinese reeks The Mu Saga voor moest laten gaan.

‘Het is een bijzondere ervaring om de prijs zelf in ontvangst te kunnen nemen,’ verklaarde Herbots in een eerste reactie. ‘Na een hele reeks heen-en-weer buigingen, en geflankeerd door een tolk, kreeg ik een beeld en de oorkonde overhandigd. Het is ook fijn om te zien hoe het flamboyante van Steven, de zwijgzaamheid van Katrien en de de relativerende luchtigheid van de tantekes kijkers hier aanspreken. Nonkel Leo is blijkbaar niet alleen de sjoemelende Belgische ondernemer, hij is de man die op zijn manier een weg zoekt in het systeem – om het met zijn eigen woorden te zeggen: “De Deschryvers tegen de rest van de wereld. De drie musketiers, maar dan met twee in plaats van met vier”.’

De jury onder leiding van Zhang Ziyang, hoofd drama van China Central Television, loofde bij Het goddelijke monster vooral ‘het gebruik van techniek en beeldtaal die de emoties in het verhaal versterken’.

Het goddelijke monster is gebaseerd op de gelijknamige trilogie van Tom Lanoye, waarin het tragische relaas wordt verteld van Katrien De Schrijver. Wanneer ze tijdens een jachtpartij in Zuid-Frankrijk haar man neerschiet, leidt het incident tot een kettingreactie aan gebeurtenissen die niet enkel een bom leggen onder de reputatie van haar hoog aangeschreven familie maar evengoed onder het volledige establishment en politieke bestel in België.

De hoofdrollen werden ingevuld door onder andere Joke Devynck, Johan Van Assche en Michel Van Dousselaere. De reeks werd in het najaar van 2011 op één vertoond en wist zich snel een weg naar de Vlaamse huiskamers te banen. Gemiddeld volgden wekelijks méér dan 1 miljoen kijkers de lotgevallen van de familie De Schrijver, wat een gemiddeld marktaandeel van meer dan 40% opleverde.

Rik D’hiet zette als scenarist zijn tanden in de trilogie van Lanoye en bewerkte deze tot een 10-delig scenario. Herbots stond in voor de regie; producenten waren Peter Bouckaert en Gunter Schmid voor Eyeworks dat eerder al reeksen voor één als Oud België en Dubbelleven maakte en recent uitpakte met De Ridder. De fotografie van Het goddelijke monster was in handen van Jan Mestdagh, terwijl Steve Willaert de originele muziek bij de reeks componeerde.

Herbots kennen we o.a. ook van speelfilms als Verlengd weekend, Windkracht 10 en Bo, en van de dramaserie The Spiral. Ondertussen is hij bezig met het afwerken van zijn nieuwe speelfilm De behandeling die eind januari bij ons in première gaat. Ook De behandeling is een boekverfilming, gebaseerd op de gelijknamige misdaadroman van de Britse schrijfster Mo Hayder. Scenarist Carl Joos (The Broken Circle Breakdown, De zaak Alzheimer, Dossier K.) stond in voor de filmadaptatie. Geert Van Rampelberg speelt de hoofdrol.

Het Sichuan TV Festival werd opgericht in 1991 en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste televisiefestivals in Azië. De biënnale richt zich vooral op het ontdekken van nieuwe formats en content en reikt in verschillende categorieën Gouden Panda Awards uit. Naast het festival is er ook een belangrijke beurs voor televisieprogramma’s.

Het goddelijke monster, De behandeling, Oud België, Verlengd weekend, Windkracht 10, Bo, The Broken Circle Breakdown en Dossier K. konden allen rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege.