NIEUWE SPEELFILM CAROLINE STRUBBE NAAR TORONTO

I’m the same I’m an other, de nieuwe speelfilm van Caroline Strubbe, is geselecteerd voor het Toronto International Film Festival (5-15 september). De film wordt er in wereldpremière voorgesteld in het Wavelengths programma dat zijn blik richt op gedurfde, visionaire films die het begrip cinema een extra dimensie geven.

deep_in_a_dream_of_you_News

 

I’m the same I’m an other is de innerlijke reis van een man en een jong meisje samen op de vlucht. Op een vrachtboot richting het Verenigd Koninkrijk komt hun gemeenschappelijke verleden aan het licht. Een verleden getekend door verlies. In het geheim duiken ze samen onder in een klein appartement aan de Engelse kust. Verbonden door rouw, leven ze van dag tot dag op zoek naar de grenzen van elkaars gevoelswereld. Maar kunnen ze hun geheim verborgen houden voor de buitenwereld?

De film is het tweede deel in een drieluik en vormt het vervolg op Lost Persons Area dat in 2009 in première ging in de Semaine de la Critique tijdens het Filmfestival van Cannes. In de hoofdrollen zien we opnieuw Kimke Desart en Zoltán Miklós Hajdu. Verder zien we o.a. ook Reinhilde Decleir. De fotografie was deze keer in handen van David Williamson, terwijl David Verdurme de montage voor zijn rekening nam. Albert Markos componeerde de originele muziek voor de film.

Producent van de film is Tomas Leyers van Minds Meet, het bedrijf achter auteursfilms als Lost Persons AreaBlue Bird (Gust Van den Berghe), Welcome Home (Tom Heene) en het in post-productie zijnde Violet (Bas Devos). Daarnaast produceerde Leyers ook Los Flamencos van Daniel Lambo dat begin september het Filmfestival Oostende opent. Minds Meet brengt I’m the same I’m an other op 23 oktober bij ons in de zalen.

Het Toronto International Film Festival (TIFF) vertoont Caroline Strubbes tweede speelfilm als onderdeel van zijn Wavelengths programma dat – zoals het zelf omschrijft – gedurfde, visionaire en autonome stemmen aan het woord laat. Films die het begrip cinema een extra dimensie geven krijgen er een plaatsje. ‘Deze selectie geeft me terug “geloof”,’ zegt Caroline Strubbe in een eerste reactie. ‘”Geloof” dat sommige beslissingsnemers nog risico’s durven nemen. De Amerikaanse onafhankelijke cinema is een grote bron van inspiratie geweest toen ik aan filmmaken begon. Dus na Cannes met Lost Persons Area nu naar Toronto met I’m the same I’m an other is is voor mij weer een extra aanmoediging.’

In Toronto’s Vanguard programma, het festivalonderdeel waar de vinger aan de pols wordt gehouden wat aanstormend talent en nieuwe stromingen binnen de cinema betreft, zijn ook nog twee coproducties met Vlaanderen terug te vinden. Borgman van Alex van Warmerdam met o.a. de Vlaamse acteurs Jan Bijvoet, Jeroen Perceval, Tom Dewispelaere en Gene Bervoets ging eerder dit jaar in wereldpremière op het Filmfestival van Cannes. Ook The Strange Colour of Your Body’s Tears (L’étrange couleur des larmes de ton corps), de nieuwe film van Hélène Cattet en Bruno Forzani (Amer) met o.a. Sam Louwyck en Hans de Munter, is geselecteerd voor Vanguard. Coproducenten van beide films zijn Eurydice Gysel en Koen Mortier van het Brusselse productiehuis Epidemic.

Ook de TIFF openingsfilm heeft dit jaar een Vlaams/Belgisch tintje. Bill Condons The Fifth Estate over de opgang en de val van Wikileaks-oprichter Julian Assange werd deels in Vlaanderen gedraaid, met Hilde De Laere voor FBO als Vlaamse coproducente. De Laere is ook één van de producenten van Erik Van Looys The LoftThird Person geregisseerd door Paul Haggis wordt eveneens voorgesteld tijdens TIFF; de film heeft Paul Breuls van Corsan als producent en België als productieland.

Noch het feit dat TIFF een niet-competitief festival is, noch de weigering van de organisatie om ook officieel een markt op te zetten waar films worden verhandeld, hebben de internationale filmsector er van kunnen weerhouden om van Toronto één van de belangrijkste professionele ontmoetingsplatforms van het najaar te maken.

Met uitzondering van The Fifth Estate, Third Person en The Loft werden alle in dit bericht vermelde producties mogelijk gemaakt met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege.