Programma Conferentie van Dramaastricht 2014

Vrijdag 28 en zaterdag 29 november 2014

30e editie van de
Vlaams-Nederlandse Conferentie van Dramaastricht

Levens in fictie – de theatrale en audiovisuele biografie

Het lijkt wel of er vanuit toneel- en scenarioschrijvers steeds meer belangstelling ontstaat voor de schildering op het toneel, het witte doek en niet te vergeten het televisiescherm van de levens van vaak bekende personen. Dat kunnen historische personen zijn of nog levende. Dat kunnen voetbalhelden zijn als Johan Cruijff, artiesten, schrijvers of maatschappelijke figuren als Jan van Vlijmen (in de Vastgoedfraude). Ook historische figuren worden steeds vaker tot onderwerp gekozen, recent nog Michiel de Ruyter, en er zijn maar liefst drie films over Willem van Oranje in voorbereiding.
 
Het schrijven van deze theatrale en audiovisuele biografieën brengt in een aantal opzichten specifieke problemen met zich mee. Hoe documenteer je jezelf? Hoe beoordeel je allerlei soorten getuigenverklaringen? Of beperk je de realiteit in wat je schrijft dusdanig dat het de grootst mogelijke kansen biedt aan het conflict of de lach of de traan, ook al correspondeert dat niet (of niet geheel) met de werkelijkheid? Laat je alleen zien waarvan je zeker bent of gebruik je af en toe je fantasie? Houd je je aan de waarheid of pleeg je af en toe een leugentje om bestwil omdat dat dramatisch beter uitkomt? Laat je morele overwegingen meespelen in wat je op het toneel of in de film of de tv-serie toont? Neem je mensen in bescherming of overdrijf je juist wat gevoelig ligt?
Als het om nog levende personen gaat, hoe vermijd je de valkuilen van laster, smaad en belediging? Wat mag je over iemand schrijven zonder door een verbod op opvoering of verfilming te worden getroffen?

Levens die in fictievorm op het toneel, doek of scherm worden weergegeven, stellen veel vragen waarop de Conferentie van Dramaastricht 2014 een antwoord probeert te geven.

Conferentie van Dramaastricht 2014

De Conferentie van Dramaastricht 2014 bestaat uit een dag masterclasses en een conferentiedag.
De masterclasses zijn bedoeld voor studenten van de opleidingen in Antwerpen, Arnhem, Brussel, Den Haag, Gent, Leeuwarden, Leuven, Maastricht, Tilburg, Utrecht en Zwolle.
Dramaschrijvers Lars Boom en Marc Linssen bijten het spits van de tweede dag af en reflecteren op het conferentiethema. Daarna debatteren de vier genomineerden voor de Taalunie Toneelschrijfprijs en de juryleden daarvan met de Studentenjury. Ondertussen en daarna bieden de verschillende pauzes de deelnemers aan de conferentie ruim gelegenheid om te netwerken.

De dertigste editie van de Conferentie van Dramaastricht wordt feestelijk afgesloten met de uitreiking van de Edmond Hustinx dramaschrijfprijs aan Jeroen Olyslaegers en de Taalunie Toneelschrijfprijs. De genomineerden daarvoor zijn Magne van den Berg (voor Met mijn vader in bed), Joachim Robbrecht (voor Crashtest Ibsen II Volksvijand), Freek Vielen (voor Dracula) en Peer Wittenbols (voor Vette Dinsdag).

Zoals altijd verwelkomt de Conferentie van Dramaastricht graag schrijvers van drama in de Nederlandse taal, studenten van vakopleidingen drama en/of schrijven, regisseurs en dramaturgen in toneel-, televisie- en filmwereld, vakgenoten in algemene zin en een breed geïnteresseerd publiek.

Dramaastricht beoogt Vlaamse en Nederlandse (aspirant) auteurs van dramatisch werk bijeen te brengen rond een actueel thema, de uitwisseling van kennis, gedachten en ervaring op dat vlak tussen hen (in een publieke omstandigheid) te bevorderen en daar een geïnteresseerd publiek voor te werven.

Het programma (wijzigingen voorbehouden):

Vrijdag 28 november

Toneelacademie Maastricht en Jan van Eyck Academie
11:00 uur ontvangst
12:00 – 18:00 uur Masterclasses door Hanneke Paauwe, Lars Boom, Ignace Cornelissen,
Rik D’hiet, Marc Linssen, Jeroen Olyslaegers en Thomas Verbogt

Theater aan het Vrijthof
15:00 – 17:00 uur rondetafelgesprek met auteursorganisaties ‘Met het oog op het auteursrecht’

Jan van Eyck Academie
19:00 uur schrijversdiner (besloten)

Zaterdag 29 november

Toneelacademie Maastricht
Moderator Esther de Koning
10:30 uur ontvangst
11:00 uur opening door Kees Holierhoek, voorzitter Dramaastricht
11:15 uur referaat door Lars Boom: de audiovisuele gedramatiseerde biografie van historische personages
11:45 uur referaat door Marc Linssen: de audiovisuele gedramatiseerde biografie van levende personages
12:15 uur nagesprek
12:30 uur lunch
13:30 uur Taalunie Toneelschrijfprijs Studentenjury:
gesprekken met twee genomineerde auteurs en juryleden
14:15 uur Taalunie Toneelschrijfprijs Studentenjury:
gesprekken met twee genomineerde auteurs en juryleden
15:00 uur pauze
15:45 uur uitreiking 30e Edmond Hustinx dramaschrijfprijs door mr. J. Frénay, voorzitter Stichting Edmond Hustinx
16:15 uur programma rond de genomineerden van de Taalunie Toneelschrijfprijs en uitreiking van de prijs
17:30 uur receptie

Deelname aan het festival
Studenten van de participerende academies betalen een bijdrage van € 30,- voor deelname aan het volledige programma, inclusief overnachting, lunches en diner. Aanmelden via de opleidingscoördinatoren.
Belangstellenden, anders dan studenten van de participerende academies, betalen een bijdrage van € 20,- voor deelname aan het programma van 29 november inclusief lunch. Aanmelden via [email protected].

Met steun van
Stichting LIRA, SABAM, Stichting Edmond Hustinx, Algemeen Nederlands Verbond, Taalunie, Nederlands Letterenfonds, deAuteurs, Schrijverspodium, Stichting Elisabeth Strouven, Stichting Brand Cultuurfonds Limburg, Theater aan het Vrijthof Maastricht, Toneelacademie Maastricht en Jan van Eyck Academie, mede gesubsidieerd voor Provincie Limburg.

Adressen
Toneelacademie Maastricht, Lenculenstraat 31-33, 6211 KP Maastricht, 043 3466690
Theater aan het Vrijthof Maastricht, Vrijthof 47, 6211 LE Maastricht, 043 3505520
Jan van Eyck Academie, Academieplein 1, 6211 KM Maastricht, 043 3503737

Docenten masterclass

Hanneke Paauwe volgde de opleiding theater en drama aan de Hogeschool Utrecht, maar woont en werkt als regisseur, actrice en auteur voornamelijk in Vlaanderen. Zij schreef theaterteksten voor HETPALEIS, Victoria, Laika, Bronks en andere, zowel voor jeugd als voor volwassenen. In 2003 werd haar de Lichtpuntprijs voor haar gehele oeuvre toegekend. De tekst van haar kerkhofproductie IN MEMORIAM (2005) baseerde zij deels op interviews met ouders van jong overleden kinderen. IN MEMORIAM werd vertaald in het Duits, Engels, Frans, Lets. Voor de tekst ontving ze in 2010 de Jugendtheaterpreis BadenWürttemberg.

Auteur Lars Boom schreef onder andere de muziektheaterstukken Ken-Kan, over Wim Kan; In de schaduw van Brel, Jaques Brel gezien door de ogen van zijn chauffeur, goed voor twee musicalawards en twee nominaties; Oh Johnny, over Johnny Jordaan; De Zangeres zonder Naam; Meneer Dinges over Johnny en Jones, en recent Garland & Minnelli. De filmscenario’s van Michiel de Ruyter en Batavia’s Death Song, over de ramp van de Batavia (opname 2015/16) zijn van zijn hand. Momenteel werkt hij aan een filmscenario over de muiterij op de Zeven Provinciën (1933).

Ignace Cornelissen, oprichter en tot 2013 artistiek leider van Theater Het Gevolg, deed van zich spreken in vele Vlaamse en Nederlandse theaterproducties, zoals De Trilogie van het moeilijk opvoedbare kind of Max Havelaar. Daarnaast schreef (en regisseerde) hij opmerkelijke theaterteksten als Hendrik de Vijfde en Wintersprookje. De Signaalprijs, de Hans Snoekprijs, de Interprovinciale Prijs voor Letteren, de Edmond Hustinx dramaschrijfprijs en AVRO’s Toneel Publieksprijs 2010 vielen hem ten deel. In 2013/2014 maakte hij in Nederland een zeer goed ontvangen toneelbewerking van de bestseller De Passievrucht van Karel Glastra van Loon.

Rik D’hiet studeerde af als regisseur aan het Rits (toen nog HRITCS). Hij schreef televisiescenario’s voor onder meer Recht op Recht, Flikken en Het Goddelijke Monster, een tiendelige VRT-reeks naar de boeken van Tom Lanoye. Hij is tevens de bedenker en scenarioschrijver van de VRT-misdaadreeks De Ridder. Voor de bioscoop werkte hij als scenarist of scriptadviseur mee aan diverse speelfilms, zoals Ben X, Zot van A., Tot Altijd en meest recent Marina, geïnspireerd op jeugdherinneringen van Rocco Granata, die bekroond werd met de Ensorprijs tijdens het filmfestival van Oostende.

Marc Linssen is ruim 20 jaar scenarioschrijver. Sinds 2010 werkt hij samen met zijn broer Roeland onder de naam Broer producties. Zij schreven de 4-delige dramaseries Johan, logisch is anders (VPRO, 2014) over het leven van Johan Cruijff; Freddy, leven in de brouwerij (TROS, 2013) over Freddy Heineken; en in samenwerking met Tomas Ross Beatrix, Oranje onder Vuur (VPRO, 2012) over het leven van koningin Beatrix. Verder schreven zij De Ontmaskering van de Vastgoedfraude (VPRO, 2013) en werken zij momenteel aan een biografie over de kroongetuige in de Demmink-affaire.

Thomas Verbogt debuteerde in 1981 met de verhalenbundel De Feestavond. Sindsdien schreef hij vele romans, verhalenbundels en toneelstukken. Met zijn oeuvre groeide ook zijn publiek. Lange tijd was hij een zeer gewaardeerd auteur maar toch relatief onbekend, maar al een paar jaar behoort hij tot ‘de eredivisie van de Nederlandse literatuur’, aldus Pieter Steinz van NRC Handelsblad. Waar Verbogt vooral om geprezen wordt is zijn melancholieke en lichte toon en zijn filmische manier van vertellen. Ook met zijn humoristische korte verhalen bindt hij veel lezers aan zich.


Docent masterclass en laureaat van de Edmond Hustinx dramaschrijfprijs 2014

Jeroen Olyslaegers studeerde Germaanse filologie aan de universiteit in Antwerpen. Hij debuteerde met de roman Navel (Kritak, 1994) en brak door met Wij (Meulenhoff/Manteau, 2009). Hij schreef onder meer het scenario voor de korte film Bar Gitanes (2007, voor Kaat Beels). De Invreter (Zuidpool 2000) betekende zijn doorbraak als theaterauteur. Er volgden theaterteksten als Wolfskers (Toneelhuis, 2007), Diep in de aarde, dieper in uw gat (Koninklijke Vlaamse Schouwburg, 2007) en Woeste Hoogten, rusteloze zielen (Artemis, 2009). Op dit ogenblik schrijft hij aan 24 u/Mount Olympus (voor Troubleyn/Jan Fabre). In mei 2014 ontving hij de Vlaamse Arkprijs van het Vrije Woord.

Genomineerden voor de Taalunie Toneelschrijfprijs 2014

Magne van den Berg studeerde in 1994 af aan de Mimeopleiding te Amsterdam en maakt sindsdien haar eigen voorstellingen. Van 1994 tot en met 1999 werkte ze in samenwerkingsverband. Sinds 2000 werkt ze zelfstandig en regisseerde een aantal van haar eigen teksten. Tussen 2006 en 2012 schreef ze onder meer Kale bomen ruisen nietDe lange nasleep van een korte mededeling (H.G Van der Viesprijs 2008), Halverwege omgedraaid, Huis (Gouden Krekel 2012), Vijf seconden… en Mijn slappe komedie… In september 2013 ging Met mijn vader in bed in première in een regie van Paul Knieriem. Onlangs produceerde ze LIEFDESVERKLARING, een omgekeerde ‘Publikumsbeschimpfung’in samenwerking met choreografe Nicole Beutler.

Joachim Robbrecht studeerde Literatuur- en taalwetenschap aan UGent en vervolgens regie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sinds 2006 werkt hij als theatermaker, auteur en performer. De meeste van zijn teksten schreef hij voor eigen producties onder meer voor Frascati Producties, Productiehuis Rotterdam, Toneelgroep Amsterdam of Sarah Moeremans. Daarnaast werkte hij aan teksten in opdracht van Dood Paard, Wunderbaum, Tg Oostpool en Andcompanyandco (co-auteur). Vanaf 2012 is hij verbonden aan de Bachelor of Theatre en Master of Theatre Practices van ArtEZ –Hogeschool. Sinds 2013 produceert hij zijn voorstellingen vanuit zijn eigen stichting.

Freek Vielen studeerde in 2007 af aan de opleiding Woordkunst van het Herman Teirlinck Instituut. Aanvankelijk werkte hij als radiodocumentairemaker, sinds 2010 is hij voornamelijk werkzaam in het theater, afwisselend als maker, speler, schrijver, regisseur of in een combinatie van deze functies.
Hij schreef en speelde drie monologen (Held met sjaal, Begin, Liever niet). Bij theatergroep deTijd schreef hij Dracula en met Maarten Ketels en Rebekka de Wit maakte hij Stel je voor, ik zoek een staat (productie d e t h e a t e r m a k e r) waarmee ze de TAZ-SABAM Jong Theaterschrijfprijs wonnen. Hij is verbonden aan de opleiding woordkunst als masterbegeleider en docent podiumschrijven.

Peer Wittenbols is freelance auteur en was tot eind 2008 als huisschrijver verbonden aan Toneelgroep Oostpool onder artistiek leiderschap van Rob Ligthert. Wittenbols schreef zo’n vijftig toneelstukken, twee dichtbundels en een verhalenbundel en won talrijke prijzen. Hij werkt voor gezelschappen als Het Zuidelijk Toneel, de Toneelmakerij en de Rotterdam Connectie.
Zijn toneelteksten worden gespeeld in onder meer Vlaanderen, Duitsland, Rusland en Spanje. Wittenbols maakt ook liedteksten voor onder anderen Gerard van Maasakkers en Joost Spijkers. Onder de vlag ‘Wittenbols schrijft, Ligthert regisseert’ werden sinds 2011 onder meer de voorstellingen Huisgoden, Honingjagers, Schiettent Rosa en Vette Dinsdag gemaakt.

Gala Contemplating the Mediterranean Sea Which at Twenty Meters Becomes the Portrait of Abraham Lincoln-Homage to Rothko (Second version), 1976, Oil on canvas, 75.5 x 99.25 inches
© Salvador Dalí. Fundación Gala-Salvador Dalí, (Artist Rights Society), 2014
Collection of the Salvador Dalí Museum, Inc., St. Petersburg, Florida.