Carl Joos & Felix Van Groeningen winnen Scenarioprijs 2013

SCENARISTENGILDE_logo

 

Op donderdag 28 maart reikte de Vlaamse Scenaristengilde tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering in Entrepôt du Congo in Antwerpen voor de vijfde keer de ‘scenaristengilde scenarioprijs’ uit. De leden van de scenaristengilde konden op de website van de gilde stemmen op de scenario’s in hun ‘naakte’ vorm en dus niet op het afgewerkte product – de film. Alle Vlaamse films die in 2012 uitkwamen kwamen in aanmerking.

‘The Broken Circle Breakdown’ werd verkozen tot het beste Vlaamse filmscenario van het afgelopen jaar. Carl Joos en Felix Van Groeningen, die het scenario voor deze Vlaamse succesfilm schreven op basis van het toneelstuk van Johan Heldenbergh en Mieke Dobbels, zijn bijzonder blij met de prijs.

BrokenCircleBreakdownAffiche_News

Joos: “We hebben erg veel versies gemaakt, die tot op het laatste zijn bijgeschaafd. Ik ben tevreden met de film die er staat. Als dat dan nog eens bekroond wordt door je collega’s, dan kan the circle niet meer stuk.”  Joos noemt de bewerking van het toneelstuk tot een filmscenario “hard labeur” . “We hebben erop gehamerd, afwisselend alleen en quatre-mains aan het computerklavier, er aan gesleurd met onze uiteenlopende temperamenten en ervaringswerelden. Het was zoeken in alle richtingen, naar een structuur en een toon om de emotionele tornado die de voorstelling was, te bedwingen. En om de muziek er organisch in te houden, zonder te verzanden in cliptoestanden.” Voor Joos, die in 2010 won met ‘Dossier K’, is het de tweede keer dat hij de scenarioprijs binnenrijft.

Ook Felix van Groeningen is “zeer vereerd” met deze prijs. “Ik heb heel graag samengewerkt met Carl Joos,” zegt hij. “ En tijdens het ganse proces ook veel van hem geleerd. De adaptatie van het theaterstuk van Johan Heldenbergh en Mieke Dobbels was allerminst een simpele opdracht. Tijdens het schrijven – en trouwens in elke stap van het filmmaken, vergelijk shooting script met de uiteindelijke film – is alles meer dan eens ondersteboven en binnenstebuiten gehaald, om op een filmische manier dezelfde impact van het theaterstuk na te streven.”