Boekenleeuw 2015 voor Michael De Cock & Gerda Dendooven

Zaterdag 28 maart maakte juryvoorzitster Christel Van Dyck de winnaars van de Boekenleeuw en de Boekenpauw 2015 bekend, de prijzen voor het beste en het mooist geïllustreerde kinder- en jeugdboek in Vlaanderen.

De Boekenleeuw 2015 gaat naar ‘Veldslag om een hart’:
Gerda Dendooven (tekeningen) en Michael De Cock (tekst).

Het oordeel van de vakjury:

“De Cock vertelt het klassieke verhaal van Helena, dat nog steeds een magische aantrekkingskracht heeft, met een twist. In deze versie doet Helena haar verhaal: bloedvergieten, heldhaftigheid en drinkgelagen maken plaats voor een relaas over liefde met grote L en één lange verklaring van een moeder aan haar achtergelaten dochter.

Het maakt het antieke verhaal razend relevant in deze tijd. Het is een boek vol levenslessen en wijsheden. Toch is Helena’s relaas bovenal een beschrijving van een alles verterende passie, een liefde waarbinnen geen plaats is voor ratio. Die zoete woorden steken schril af tegen de ontnuchterende realiteit van oorlog en wapens.

Het winnende boek heeft stevige wortels en kreeg uitgebreid de tijd om groot en groots te worden. Het is een verhaal waarin er tussen de gevechten die gevoerd worden veel plaats is voor juiste woorden en oprechte emoties. De auteur kiest de geknipte vorm voor dit verhaal over liefde in haar meest tijdloze en kronkelige vormen. Het vergde lef, passie en vakmanschap om dit intense verhaal te componeren tot een verteerbaar geheel en daarna de wereld van vandaag in te sturen.”

Juryverslag Boekenpauw 2015 (waarvoor ‘Veldslag om een hart’ ook genomineerd was)

Gerda Dendooven (tekeningen) en Michael De Cock (tekst)
Davidsfonds/infodok

Veldslag om een hart is het vierde deel in de reeks van Kleine Klassiekers: dit keer sloegen Dendooven en De Cock de getalenteerde handen in mekaar om de Ilias van Homeros van een nieuw en hedendaags kleedje te voorzien. Met succes!

De bijdrage van Dendooven is consistent en van hoge kwaliteit. Op een intelligente en subtiele manier weet ze dit – overigens erg knap bewerkte – liefdesverhaal van een extra dimensie te voorzien.

Nochtans houdt ze het opvallend sober: met slechts enkele tinten zoals groen, roze en zwart maakt ze expressieve composities waar tegelijk dreiging, passie en mysterie vanaf stralen. In de beperking kent men de meester!

Haar beelden hebben door hun abstractie en het gebruik van silhouetten iets tijdloos en mythisch, zoals het haar oeroude inspiratiebron past, en soms verwijzen ze als vanzelfsprekend naar de Grieks-Romeinse beeldhouwkunst.

Kleine ingrepen, zoals het gebruik van een verschoven overdruk, geven de illustraties een dynamische meerwaarde.

De Boekenpauw-jury benadrukt graag dat Dendoovens metier en verfijnde, tevens krachtige beeldtaal deze publicatie zonder twijfel naar een hoger niveau tillen.