Ensor voor Eva Küpper op FFO 2015

Op het Filmfestival Oostende 2015 ging de Ensor voor Beste Documentaire naar "Gardenia – Before the last curtain falls" van Thomas Wallner en Eva Küpper.

Thomas Wallner en Eva Küpper volgen in hun documentairee film een bont en bijzonder innemend gezelschap travestieten en transseksuelen op leeftijd dat zich klaarmaakt om een laatste keer het theaterstuk ‘Gardenia’ opvoeren.

In de documentaire worden beeldfragmenten uit de theatervoorstelling afgewisseld met interviews waarin de acteurs het openhartig hebben over hun kinderjaren en de keuzes die ze maakten.
De prent toont het wijde contrast tussen de extravagante artiesten op het podium en het dagelijkse leven met al zijn beslommeringen.

Zaterdag werden overigens flink wat Ensors uitgereikt tijdens het Gala van de Ensors, afsluiter van Filmfestival Oostende.

De belangrijkste prijs, de Ensor voor Beste Film, ging naar N – The Madness of Reason van Peter Krüger. De film kon ook nog 2 andere beeldjes in de wacht slepen. Nico Leunen ontving een Ensor voor Beste Montage, Walter Hus werd bekroond voor zijn muziek.

Waste Land was de grootste kanshebber met 13 nominaties waar het er uiteindelijk 4 van kon verzilveren. Pieter Van Hees mocht een Ensor meenemen voor Beste Regie en Beste Scenario. Peter Van den Begin kreeg een Ensor voor Beste Mannelijke Bijrol en zijn collega Babetida Sadjo mocht een beeldje ontvangen voor Beste Vrouwelijke Bijrol.

Paradise Trips, de film van nieuwkomer Raf Reyntjens viel eveneens in de prijzen. Manon Blom en Mariella Kallenberg kregen de Ensor voor Beste Kostuum. Maar de grootste winnaar was Gène Bervoets. Hij mocht een Ensor voor Beste Acteur in ontvangst nemen. Bervoets werd nog eens extra in de bloemetjes gezet met een ster op de Oostendse Walk of Fame. Er was ook een ster weggelegd voor de Beste Actrice, Amaryllis Uitterlinden uit Brabançonne van Vincent Bal.

Sirin Zahed debuteerde sterk in de film Trouw met mij van Kadir Balci. Haar acteerprestatie liet de jury niet onberoerd waardoor ze de Ensor voor Beste Debuut werd overhandigd.

Welp, de eerst echte Vlaamse thriller van Jonas Govaerts, ging naar huis met 2 beeldjes. De artistieke afdeling van de film werd bekroond met een Ensor voor Beste Make-Up voor Saskia Verrijcken en haar ploeg en een Ensor voor Beste Art Direction voor Geert Paredis.

De prent Violet kon ook 2 beeldjes binnenrijven. De D.O.P. Nicolas Karakatsanis kreeg een Ensor net zoals Boris Debacker die een Ensor kreeg voor Bijzonder Prestatie.

Alléluia van Fabrice Du Welz haalde de Ensor voor Beste Co-productie binnen.

Niet alleen de jury kon zijn stem uitbrengen. Zo was er ook de Telenet-publieksprijs en de Industry Awards. Het publiek koos voor de film Image terwijl de filmindustrie Paradise Trips verkoos.

Niet alleen de langspeelfilms mochten prijzen ontvangen ook de kortfilm- en documentairemakers stonden even in de spotlight.

De Ensor voor Beste Kortfilm ging naar L’infini, een kortfilm geregisseerd door Lukas Dhondt. De Ensor voor Beste Kortfilm Animatie ging naar Het Paradijs van Ook de SBC, Belgian Society of Cinematographers, reikt een prijs uit voor de Beste Kortfilm. Hun voorkeur ging uit naar Perdition County van Raphaël Crombez. Zoals vermeld gind de Ensor voor Beste Documentaire gaat naar Gardenia van Thomas Wallner en Eva Küpper. De UBFP-jury reikt een prijs uit aan Isabelle Tollenaere voor haar documentaire Battles.

Tijdens het festival ging er ook aandacht naar talent over de Belgische grens met de Taste of Europe en Internationale LOOK! Competitie. De Ensor voor Beste Film van Taste of Europe ging naar Magical Girl, een film van de Spaanse regisseur Corneliu Porumboiu. De Ensor voor Beste Film binnen de Internationale LOOK! Competitie ging naar Efterskalv (The Here After) van de Zweedse regisseur Magnus Von Horn.