Yasmine Versteele

Biografie

Yasmine Versteele (1993, Deinze) behaalde in 2019 haar Master Audiovisuele Kunsten aan het RITCS in Brussel met haar documentaire ‘Belgian Blue’. Met het scenario voor deze kortfilm kreeg ze een beurs van deAuteurs. In ‘Belgian Blue’ vertelt Yasmine het verhaal van een koe en haar kalf. Nutsdieren binnen een gigantische industrie of dieren met gevoelens en rechten? Een verhaal over het lot van koeien, verteld door de dieren zelf. Voordat ze aan het RITCS begon, behaalde ze een Master Film- en Televisiestudies aan de Universiteit Gent.

Logline

De grond, de aarde. Als mens om te bezitten of een natuurlijke habitat om te delen met andere (dier)soorten? Een blik op de strijd tussen landbouw en natuur, verteld door de verschillende spelers.

Begeleider

Yasmine Versteele zal gedurende het komende jaar een duwtje in de rug krijgen van Eva Küpper.

Het intieme, passie, verlies en identiteit, het zijn thema’s waar de Gentse Eva Küpper (1984) met succes haar opmerkelijk documentair filmwerk op gebouwd heeft. Haar lijflied als filmmaker kan je omschrijven als unieke, intieme en auteursgedreven verhalen brengen die diepgravend zijn én met inzicht iets vertellen over de verschillende aspecten van de menselijke psyche.

Eva Küpper studeerde af aan KASK Gent met What’s in a name (2009), een creatief documentair portret van de New Yorkse lichaamskunstenaar Jon Cory. Met dit portret kaapte Eva Küpper de Prijs van de Beste Studentendocumentaire weg op het IDFA, één van de meest toonaangevende documentaire festivals ter wereld. Voordien was ze met haar docu al laureaat van een VAF Wildcard en ging de film in wereldpremière op het Hot Docs Film Festival in Toronto.

Het inspireerde Canvas om Eva Küpper een carte blanche te geven voor ‘Puur persoonlijk’, een achtdelige documentaire reeks van telkens 52 minuten waarin jonge cineasten een portret brengen van een of meerdere persoonlijkheden. Het resultaat was Hartendame, Hartenheer (2010), een openhartige kijk op het leven van de gerenommeerde Belgische modeontwerpster Yvette Lauwaert en Art Track-kunstgaleriehouder Guido Haudenhuyse.

Daarna werkte Eva Küpper als co-auteur en co-regisseur samen met de Canadees Thomas Wallner aan Gardenia – Before the Last Curtain Falls (2014), een lange documentaire over Alain Platels gelijknamige theatervoorstelling. De film volgt vijf bejaarde travestieperformers tijdens hun laatste show terwijl ze zich voorbereiden –met alle twijfels, vragen en verlangens hieromtrent – op een leven zonder glitter, glamour, make-up en spotlichten. Gardenia kwam tot stand als een Belgisch-Duitse coproductie met Canvas en ARTE. Hij speelde wereldwijd op meer dan 50 film festivals en won 9 prijzen waaronder de Special Jury Prize op het Hot Docs Film Festival in Toronto en de Ensor voor Beste Documentaire op het Film Festival van Oostende in 2015. Niet lang daarna verscheen hij in Duitsland en België in de bioscoopzalen en op DVD.

Van 2014 tot 2016 werkte Eva samen met vier andere regisseurs, waaronder Fien Troch en Sahim Omar Kalifa, aan de ambitieuze auteursdocumentairereeks ‘Steenweg/ A Paved Road’ waarvoor ze de documentaire Between the Devil and My Deep Blue Skin (2016) maakte die gedurende 52 minuten een zeer intieme, zeldzame blik werpt op de beruchte motorwereld van de Blue Angels MC. De reeks werd uitgezonden op Acht TV en Eva’s film lokte maar liefst 400.000 kijkers naar hun televisietoestel.

Naast een aantal korte documentaire projecten waaronder Literaire Meesters (2017), 4×7 (2017) en Dance of Life (2018) concentreerde Eva Küpper zich van 2014 tot en met 2019 op een nieuwe, ambitieuze langspeeldocumentaire genaamd Dark Rider. De film speelt zich af in Australië en vertelt het verhaal van Ben Felten, een blinde man die samen met voormalige Grand Prix legende Kevin Magee wil proberen om een nieuw snelheidsrecord neer te zetten, op de motor. Dark Rider is een Belgisch-Nederlandse coproductie met Canvas, RTBF en ARTE en bevindt zich momenteel in de postproductiefase. De release wordt dit jaar verwacht.

Sinds 2011 is Eva Küpper ook docent audiovisuele productietechnieken aan de Universiteit Gent. Daarnaast zetelt ze in de raad van bestuur van de auteursvereniging deAuteurs en was ze het afgelopen jaar juryvoorzitster van de Studentencompetitie op het IDFA en van het Against Gravity Filmfestival in Warschau.

Type
Nieuws
Datum
20.02.2020